8 myter og misforståelser om overgangsalderen 

8 myter og misforståelser om overgangsalderen 

Ignorer rygterne om overgangsalderen – og få de fakta, du har brug for for at komme videre 

Du har måske hørt en masse historier om overgangsalderen – fra en veninde, et familiemedlem eller som en del af din egen online research. Og ofte ligger opgaven med at adskille fakta fra fiktion hos os selv. Så hvordan ved vi, hvad der er sandt, og hvad der ikke er sandt? Her er de 8 mest almindelige myter og misforståelser om overgangsalderen – og fakta for god ordens skyld. 

Kun kvinder kan komme i overgangsalder

Delvis sandt. Mænd oplever også en faldende produktion af hormoner, når de bliver ældre, især testosteron. Dette kaldes andropause. Tegnene er ofte ikke lige så mærkbare, som de kan være for kvinder. 

Du bør tage ekstra kalk

Rigtigt. De fleste kvinder har brug for ekstra kalk under og efter menopausen. I forbindelse med overgangsalderen reduceres den eksisterende knoglemasse. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, om du får nok kalk i din kost. 

Østrogen har en naturlig knoglebeskyttende effekt og er bl.a. ansvarlig for  knogleopbygning. Da østrogenniveauet falder under og efter menopausen kan denne knoglebeskyttende effekt også falde. Dermed kan knoglerne blive svagere, således at risikoen for brud øges. Der er mange måder at beskytte og styrke vores knogler på.  

Stop rygning, mindsk dit alkoholindtag og tag evt. et kosttilskud af  D-vitamin og calcium.  Regelmæssig motion og styrketræning kan også være med til at reducere risikoen sammen med et tilstrækkeligt dagligt indtag af calcium og D-vitamin. 

Når en kvindes menstruation stopper, kan hun ikke blive gravid, og har ikke brug for prævention

Forkert. Det er rigtigt, at fertiliteten falder naturligt med alderen. Der er mindre sandsynlighed for, at du bliver gravid, jo ældre du bliver. Men du kan stadig blive gravid – selv når din menstruation er stoppet. Hvis du er seksuelt aktiv, og ikke ønsker at blive gravid, er det derfor vigtigt at fortsætte med at bruge prævention op til mindst 12 måneder efter din sidste menstruation.   

Overgangsalderen fører til nedsat sexlyst

Ikke nødvendigvis rigtigt. Mange forbinder dog faldende hormonniveauer med et fald i sexlyst.  

Slimhinderne er følsomme over for reducerede østrogenniveauer, hvilket gør dem tyndere og mere skrøbelige. Det kan give ubehag i skeden, tørhed, svie og kløe, hvilket kan dæmpe lysten og glæden ved sex. Heldigvis er det ikke alle, der påvirkes på samme måde, og der er forskellig hjælp at hente, hvis du oplever disse symptomer. 

Du har mindre energi i overgangsalderen

Rigtigt. Lavere søvnkvalitet er et almindeligt tegn på overgangsalderen. Flere af de fysiske påvirkninger, som mange kvinder oplever i forbindelse med overgangsalderen, kan medføre træthed.  

For eksempel er hedeture en almindelig kilde til søvnforstyrrelser. Når vi får hedeture i løbet af natten, kan de vække os fra vores søvn, og det kan være en stor udfordring at falde i søvn igen, når vi oplever, at vi får det varmt og sveder. Det kan naturligvis påvirke flere aspekter af vores liv negativt, herunder vores energiniveau. 

Overgangsalderen giver humørsvingninger

Rigtigt. Mange kvinder oplever perioder med lav energi og humørsvingninger i overgangsalderen. Det kan skyldes, at østrogen påvirker produktionen af hormonet serotonin, som er kendt for at være afgørende for flere af kroppens funktioner, f.eks. vores humør. Et fald i østrogenniveauet, som opstår i overgangsalderen, kan få kroppen til at producere mindre serotonin, hvilket kan påvirke vores mentale velbefindende og forårsage humørsvingninger.

Der er ikke noget, du kan gøre for at lindre symptomerne i overgangsalderen

Forkert. Motion, den rigtige kost og tilstrækkelig søvn kan hjælpe med at lindre mange af de fysiske og mentale symptomer, du kan opleve i overgangsalderen. Du kan også overveje visse kosttilskud og andre supplerende behandlinger, som kan hjælpe med at lindre symptomerne. 

mbrace™ Focus Balance

mbrace™ Focus Balance

Kosttilskud med ekstrakter af ginkgo biloba, havtorn, magnesium og B-vitaminerne: B1, B6, B12 og niacin. 

mbrace™ Menopause

mbrace™ Menopause

Kosttilskud med ekstrakter af rødkløver, salvie samt vitamin B6 og vitamin E

mbrace™ Menopause